top of page

Event Details

Großherzogliches Hoftheater, Karlsruhe, around 1900, D-KAsa (Stadtarchiv Karlsruhe), 8/PBS oXIVa 373. 

8_PBS_oXIVa_373_5ad85218daa86.jpg

Location / Ort:

Musikhochschule Karlsruhe

Am Schloss Gottesaue 7, 76131 Karlsruhe, Germany

Organisation

Katharina Uhde

 

Michael Uhde

 

Mirjam Boggasch

Zeitplan (English see below) 

Internationale bilinguale Tagung Joseph Joachim:

Identities/Identitäten

 

Ort: Musikhochschule Karlsruhe

Am Schloss Gottesaue 7, 76131 Karlsruhe

 

 

Anreise (2. April 2020)

 

Optional:

Besuch bei Brahms -- Brahmshaus Baden-Baden mit Sektempfang

 

Abfahrt mit organisiertem Shuttle von Hotel Achat, Mendelssohnplatz, 76131 Karlsruhe, +49 721 37170):

18:15 Uhr

Ankunft Brahmshaus Baden-Baden: ca. 19:15 Uhr

Sektempfang und Museumsführung 19:30 - 20:45 Uhr

Ankunft Hotel Achat: 21:30 Uhr

 

Tagung beginnt

 

Tag 1 (3. April 2020)

 

8:00 Uhr Registrierung

 

8:45 Uhr Begrüßung

 

Session 1: National Identities and Musical Nationalism (Vorsitz: )

9:00 - 10:30 Uhr

9:00 - 9:30 Uhr (Vortrag); 9:30 - 9:45 Uhr Diskussion

David Conway (University College London)

 

Jews, Gypsies, Hungarians and Violins 

 

9:45 - 10:15 Uhr (Vortrag); 10:15 - 10:30 Uhr Diskussion

Walter Kurt Kreyszig (University of Saskatchewan, Kanada; Conservatorio de musica Niccolò Paganini)

Joseph Joachim, das Joachim-Quartett und der Ungarische Stil

10:30 - 11:00 Uhr Kaffee

 

Session 2: National Identities, Musical Networks, and Programming in England (Vorsitz: )

11:00 - 11:30 Uhr (Vortrag); 11:30 - 11:45 Uhr Diskussion

Ian Maxwell (University of Cambridge)

The Remarkable Joachim Family : A Consideration of Joseph Joachim’s Influence on Music in Britain from the mid-1840s to the 1960s

11:45 - 12:15 Uhr (Vortrag); 12:15 - 12:30 Uhr Diskussion

Malcolm Tozer (Portscatho, Cornwall)

Die Musik, lieber Freund, die Du mit Deinen Jungen machest, wird mir noch lange im Innern fortleben’: Joseph Joachim’s friendship with Paul David and Uppingham School

12:30 - 13:00 Uhr (Vortrag); 13:00 - 13:15 Uhr Diskussion

Natasha Loges (Royal College of Music)

Priesthood and Practicality: Joseph Joachim’s Concert Programmes in London

13:15- 15:00 Uhr Mittagspause (Mittagessen vor Ort)

Session 3: Europareisen (Vorsitz: )

15:00 - 15:30 Uhr (Vortrag); 15:30 - 15:45 Uhr Diskussion

Anja Bunzel (Musicology Department, Institute of Art History, Czech Academy of Sciences)

‘It was very original and funny there, and they had excellent food and drink’: Joseph Joachim’s Network in Prague

15:45 - 16:15 Uhr (Vortrag); 16:15 - 16:30 Uhr Diskussion

Valerie Woodring Goertzen (Loyola University New Orleans)

Joachim's 1883 Swiss Tour

16:30 - 17:00 Uhr Kaffee

Session 4: Editions and Dedications (Vorsitz: ) 

17:00 - 17:30 Uhr (Vortrag); 17:30 - 17:45 Uhr Diskussion

Mineo Ota (Miyagigakuin Women’s University)

Portamenti in the Music edited by Joseph Joachim and the Influence of the 19th-century French School

17:45 - 18:15 Uhr (Vortrag); 18:15 - 18:30 Uhr Diskussion

Daniele Costa (Musical Institute Vincenzo Bellini)


Revision or censorship? On Dvořák’s Violin Concerto

Abendessen: vor Ort. 

 

 

19:30 Uhr Konzert: 

Michael Struck (Christian-Albrechts-Universität zu Kiel), Moderation

Anna Zassimova (Karlsruhe), Klavier

Komponieren, Diskutieren, Profitieren
Joseph Joachims "Variationen über ein irisches Elfenlied" und Johannes Brahms' "Variationen über ein ungarisches Lied"

Tag 2 (4. April 2020):

Session 5: Joachim und das Streichquartett (Vorsitz: Sanna Pederson)

9:00 - 9:30 Uhr (Vortrag); 9:30 - 9:45 Uhr Diskussion

Adèle Commins (Dundalk Institute of Technology)

From Autograph to String Quartet: The Relationship Between Joseph Joachim and Charles Villiers Stanford

9:45 - 10:15 Uhr (Vortrag); 10:15 - 10:30 Uhr Diskussion

Robert Riggs (University of Mississippi)

“Das Quartett=Spiel ist doch wohl mein eigentliches Fach”: Joseph Joachim and the String Quartet

10:30 - 11:00 Uhr Kaffee

Session 6: Pädagogik und Interpretation (Vorsitz: Michael Struck)

11:00 - 11:30 Uhr (Vortrag); 11:30 - 11:45 Uhr Diskussion

Michael Uhde (Musikhochschule Karlsruhe)

An Italian Student's Impressions: Ettore Pinelli, Joachim, and Bach's Chaconne

11:45 - 12:15 Uhr (Vortrag); 12:15 - 12:30 Uhr Diskussion

Johannes Gebauer (University of the Arts Bern)

 

Joseph Joachim’s Concept of Interpretation: “ein Ideal von Vollendung” (“an Ideal of Accomplishment”)

12:30 - 13:00 Uhr (Vortrag); 13:00 - 13:15 Uhr Diskussion

Vasiliki Papadopoulou (Österreichischen Akademie der Wissenschaften)

 

„[...] und wie frei kann er sein!“ Zu Joseph Joachims interpretatorischer Freiheit (und Treue)

 

13:15 - 14:30 Uhr Mittagspause (Mittagessen vor Ort)

Session 7: German Concert Life (Vorsitz: Natasha Loges)

14:30 - 15:00 Uhr (Vortrag); 15:00 - 15:15 Uhr Diskussion

Sanna Pederson (University of Oklahoma)

Joachim’s centrality to nineteenth-century German concert life 

15:15 - 15:45 Uhr (Vortrag); 15:45 - 16:00 Uhr Diskussion

Robert Eshbach (University of New Hampshire)

Murl Ali Pascha and the Karlsruhe Musikfest of 1853

16:00 - 16:30 Uhr Kaffee

Session 8: Encounters and Networks in the 1850s (Vorsitz: Mirjam Boggasch)

16:30 - 17:00 Uhr (Vortrag); 17:00 - 17:15 Uhr Diskussion

Martin Czernin (Joseph Haydn Konservatorium Eisenstadt)

Joseph Joachims Beziehungen zu Franz Liszt und zum Burgenland

17:15 - 17:45 Uhr (Vortrag); 17:45 - 18:00 Uhr Diskussion

Styra Avins (New York)

Joseph Joachim, Herman Grimm and American Transcendentalism: Encounter with Ralph Waldo Emerson

18:00 - 18:30 Uhr Pause

18:30 - 19:30 Uhr Hauptvortrag

Beatrix Borchard (Hamburg - Berlin)

»Bitte bedenken Sie, daß ich eigentlich seit meinem 9ten Jahr immer in der Fremde.«

Briefe als Medium der Selbstvergewisserung und Selbstinszenierung.​

20 Uhr Gemeinsames Tagungsabendessen Restaurant/Weinbar Aurum Alter Schlachthof 45, 76131 Karlsruhe 

Tag 3 (5. April 2020):

 

Session 9: Virtuosity, Spectacle, and Concert Life (Vorsitz: Walter Kurt Kreyszig)

09:00 - 09:30 Uhr (Vortrag); 09:30 - 09:45 Uhr Diskussion

Katharina Uhde (Valparaiso University), R. Larry Todd (Duke University)

From Spectacles to Romances. Joachim's Violin Compositions, 1846-1850 

09:45 - 10:15 Uhr (Vortrag); 10:15 - 10:30 Uhr Diskussion

Joe Davies (University of Oxford and Maynooth University)

On the Composer-Performer Phenomenon: A Carnal Approach to Virtuosity in the Music of Joseph Joachim and his Contemporaries 

10:30 - 11:00 Uhr (Vortrag); 11:00 - 11:15 Uhr Diskussion

Christine Hoppe (Universität Göttingen) 

Zwischen Tradition, Ehrerbietung und Abgrenzung. Was Widmungskompositionen über die Bedeutung Joseph Böhms und Heinrich Wilhelm Ernsts für Joseph Joachims Selbstverständnis als Virtuose und Interpret und seine Identität als Komponist erzählen

11:15 - 11:45 Uhr Kaffee

Session 10: Anspielungen und Widmungen: Joachim, Chiffren und Albumblätter (Vorsitz: Valerie Woodring Goertzen)

11:45 - 12:15 Uhr (Vortrag); 12:15 - 12:30 Uhr Diskussion
Tekla Babyak (Davis, CA)

Between the Cipher and the Idée Fixe: Joachim, Berlioz, and the Lovestruck Psyche

 

12:30 - 13:00 Uhr (Vortrag); 13:00 - 13:15 Uhr Diskussion
Henrike Rost (Berlin)

Einblicke in Joseph Joachims Stammbuchpraxis:
Künstlerisches Selbstverständnis und individuelle Kommunikation

13:15 Uhr Schlusswort

Schedule

International bilingual Conference Joseph Joachim:

Identities/Identitäten (Location: Musikhochschule Karlsruhe

Am Schloss Gottesaue 7, 76131 Karlsruhe)

 

 

Arrival in Karlsruhe (2 April 2020) and check-in at Achat Hotel

 

Optional:

Visiting Brahms - Brahmshaus Baden-Baden with wine reception

Departure (organized shuttle) from Hotel Achat, Mendelssohnplatz, 76131 Karlsruhe, +49 721 37170):

6:15 pm

Arrival Brahms House 7:15 pm

Museum Tour and Wine Reception 7:30 pm - 8:30 pm

Arrival back at Achat Hotel: 9:30 pm


Conference begins

 

Day 1 (3 April 2020)

 

8:00 am Registration

 

8:45 am Opening remarks

 

Session 1: National Identities and Musical Nationalism (Chair: TBA)

9:00 am - 10:30 am

9:00 am - 9:30 am (paper); Q&A 9:30 - 9:45 am

David Conway (University College London)

 

Jews, Gypsies, Hungarians and Violins 

 

9:45 am - 10:15 am (paper); Q&A 10:15 - 10:30 am

Walter Kurt Kreyszig (University of Saskatchewan, Kanada; Conservatorio de musica Niccolò Paganini)

Joseph Joachim, das Joachim-Quartett und der Ungarische Stil

10:30 am - 11:00 am Refreshments

 

Session 2: National Identities and Musical Networks in England (Chair: )

11:00 am - 11:30 (paper); Q&A 11:30 -11:45 pm

Ian Maxwell (University of Cambridge)

The Remarkable Joachim Family : A Consideration of Joseph Joachim’s Influence on Music in Britain from the mid-1840s to the 1960s

 

11:45 pm - 12:15 pm (paper); Q&A 12:15 - 12:30 pm

Malcolm Tozer (Portscatho, Cornwall)

Die Musik, lieber Freund, die Du mit Deinen Jungen machest, wird mir noch lange im Innern fortleben’: Joseph Joachim’s friendship with Paul David and Uppingham School

12:30 pm - 1:00 pm (paper); Q&A 1:00 - 1:15 pm

Natasha Loges (Royal College of Music)

Priesthood and Practicality: Joseph Joachim’s Concert Programmes in London

1:15 pm - 3:00 pm Lunch (served at the venue)

Session 3: Travel in Europe (Chair: )

3:00 pm - 3:30 pm (paper); Q&A 3:30 - 3:45 pm

Anja Bunzel (Musicology Department, Institute of Art History, Czech Academy of Sciences)

‘It was very original and funny there, and they had excellent food and drink’: Joseph Joachim’s Network in Prague

3:45 pm - 4:15 pm (paper); Q&A 4:15 - 4:30 pm

Valerie Woodring Goertzen (Loyola University New Orleans)

Joachim's 1883 Swiss Tour

4:30 - 5 pm Refreshments

Session 4: Editions and Dedications (Chair: ) 

5:00 pm - 5:30 pm (paper); Q&A 5:30 - 5:45 pm

Mineo Ota (Miyagigakuin Women’s University)

Portamenti in the Music edited by Joseph Joachim and the Influence of the 19th-century French School

5:45 pm - 6:15 pm (Vortrag); Q&A 6:15 - 6:30 pm 

Daniele Costa (Musical Institute Vincenzo Bellini)


Revision or censorship? On Dvořák’s Violin Concerto​

Dinner: at the venue

 

 

7:30 pm Lecture Recital: 

Michael Struck (Christian-Albrechts-Universität zu Kiel), speaker

Anna Zassimova (Karlsruhe), pianist

Komponieren, Diskutieren, Profitieren
Joseph Joachims "Variationen über ein irisches Elfenlied" und Johannes Brahms' "Variationen über ein ungarisches Lied"

Day 2 (4 April 2020):

Session 5: Joachim and the String Quartet (Chair: Sanna Pederson)

9:00 am - 9:30 am (paper); Q&A 9:30 am - 9:45 am 

Adèle Commins (Dundalk Institute of Technology)

From Autograph to String Quartet: The Relationship Between Joseph Joachim and Charles Villiers Stanford

09:45 am - 10:15 am (paper); Q&A 10:15 am - 10:30 am 

Robert Riggs (University of Mississippi)

“Das Quartett=Spiel ist doch wohl mein eigentliches Fach”: Joseph Joachim and the String Quartet

10:30 am - 11:00 am Refreshments

Session 6: Pedagogy and Interpretation (Chair: Michael Struck)

11:00 am - 11:30 am (paper); Q&A 11:30 am - 11:45 am 

Michael Uhde (Hochschule für Musik, Karlsruhe)

An Italian Student's Impressions: Ettore Pinelli, Joachim, and Bach's Chaconne

11:45 am - 12:15 pm (paper); Q&A 12:15 pm - 12:30 pm

Johannes Gebauer (University of the Arts Bern)

Joseph Joachim’s Concept of Interpretation: “ein Ideal von Vollendung” (“an Ideal of Accomplishment”)

12:30 pm - 1:00 pm (paper); Q&A 1:00 pm - 1:15 pm

Vasiliki Papadopoulou (Österreichischen Akademie der Wissenschaften)

 

„[...] und wie frei kann er sein!“ Zu Joseph Joachims interpretatorischer Freiheit (und Treue)

 

1:15 - 2:30 pm Lunch (served at the venue)

Session 7: German Concert Life (Natasha Loges)

2:30 pm - 3:00 pm (paper); Q&A 3:00 pm - 3:15 pm 

Sanna Pederson (University of Oklahoma)

Joachim’s Centrality to Nineteenth-Century German Concert Life 

3:15 pm - 3:45 pm (paper); Q&A 3:45 pm - 4:00 pm 

Robert Eshbach (University of New Hampshire)

Murl Ali Pascha and the Karlsruhe Musikfest of 1853

4:00 - 4:30 pm Refreshments

Session 8: Encounters and Networks in the 1850s (Chair: Mirjam Boggasch)

4:30 pm - 5:00 pm (paper); Q&A 5:00 pm - 5:15 pm 

Martin Czernin (Joseph Haydn Konservatorium Eisenstadt)

Joseph Joachims Beziehungen zu Franz Liszt und zum Burgenland

5:15 pm - 5:45 pm (paper); Q&A 5:45 pm - 6:00 pm

Styra Avins (New York)

Joseph Joachim, Herman Grimm and American Transcendentalism: Encounter with Ralph Waldo Emerson

6:00 pm - 6:30 pm Break

6:30 pm - 7:30 pm Keynote

Beatrix Borchard (Hamburg - Berlin)

Titel:

»Please be aware that since my 9th year I've always been in foreign places.« 
Letters as a Medium of Self-Assurance and Self-Staging.  

​​

8 pm: Conference dinner, restaurant/wine bar Aurum

Address: Alter Schlachthof 45, 76131 Karlsruhe

Day 3 (5 April 2020):

 

Session 9: Virtuosity, Spectacle, and Concert Life (Chair: Walter Kurt Kreyszig)

9:00 am - 9:30 am (paper); Q&A 9:30-9:45 am 

R. Larry Todd (Duke University) and Katharina Uhde (Valparaiso University),

From Spectacles to Romances. Reflections on Joseph Joachim's Violin Compositions, 1846-1850 

9:45 - 10:15 am (paper); Q&A 10:15 - 10:30 am

Joe Davies (University of Oxford and Maynooth University)

On the Composer-Performer Phenomenon: A Carnal Approach to Virtuosity in the Music of Joseph Joachim and his Contemporaries 

10:30 am - 11:00 am (paper); Q&A 11:00 am - 11:15 am 

Christine Hoppe (Universität Göttingen) 

Zwischen Tradition, Ehrerbietung und Abgrenzung. Was Widmungskompositionen über die Bedeutung Joseph Böhms und Heinrich Wilhelm Ernsts für Joseph Joachims Selbstverständnis als Virtuose und Interpret und seine Identität als Komponist erzählen

11:15 am - 11:45 am Refreshments

Session 10: Allusions and Dedications: Joachim, Ciphers and Album Leafs (Chair: Valerie Woodring Goertzen)


11:45 pm - 12:15 pm (paper); Q&A 12:15 pm - 12:30 pm 
Tekla Babyak (Davis, CA)

Between the Cipher and the Idée Fixe: Joachim, Berlioz, and the Lovestruck Psyche

12:30 pm  - 1:00 pm (paper); Q&A 1:00 pm - 1:15 pm 
Henrike Rost (Berlin) 

Einblicke in Joseph Joachims Stammbuchpraxis:
Künstlerisches Selbstverständnis und individuelle Kommunikation

1:15 pm Final Remarks

 

bottom of page